De PRK-behandeling
PRK staat voor ‘Photorefractive Keratectomy’ en ook deze behandeling gebeurt poliklinisch. Praktisch gezien is de PRK-methode de eerste laserbehandeling die uitgevoerd werd om minder afhankelijk te zijn van bril en/of contactlenzen. In de ogen van de refractieve oogchirurgen hebben de modernere en patiëntvriendelijke lasermethoden zoals LASIK en LASEK de PRK-methode naar de derde plaats verschoven.

In tegenstelling tot de LASEK-behandeling wordt bij de PRK-behandeling het epitheel verwijderd in plaats van opzijgeschoven. Na het verwijderen van het epitheel wordt met de Excimer laser de gewenste correctie uitgevoerd. Na de behandeling worden oogdruppels of zalf in het oog aangebracht en wordt het hoornvlies afgedekt met een beschermende bandage contactlens. Door het ontbreken van de epitheellaag van het hoornvlies kan het oog gedurende één tot twee dagen na de behandeling pijnlijk aanvoelen. Slechts in uitzonderingsgevallen duurt de pijn langer. Om de pijn te verzachten krijgt u pijnstillers mee. Meestal is de oppervlakkige laag van het hoornvlies na twee tot drie dagen genezen. Tijdens de genezingsfase kan lichtschuwheid optreden en voelt het oog vaak ‘stroef’ aan. Met zonnebril zonder sterkte en oogdruppels zijn deze klachten te verminderen. Het herstel van het zicht duurt langer: de eerste week is het zicht zelfs slechter dan voor de behandeling omdat het epitheel nog niet tot de juiste dikte is aangegroeid en het hoornvliesoppervlak nog niet glad is. De totale genezingsfase kan 4 tot 6 maanden duren.