UveÔtis

Intraoculaire melanoma

Dit is een zeldzame kankeroog in opmaak waar de kankercellen in de uvea (vaatvlies) gevonden worden. De uvea bevat melanocyten die kleur bevatten. De uvea bevat de iris (het gekleurde gedeelte), het ciliair lichaam (een oogspier) en het vaatvlies of choroidea (een weefsellaag in het oog). De iris open zich en sluit zich om het licht door te laten. Het ciliair lichaam verandert de ooglens om de lichtstralen op het netvlies te projecteren. Het vaatvlies ligt naast de retina, de filmgevoelige laag die het licht ontvangt en naar de hersenen doorstuurt.

Als het melanoma begint in de iris, dan zien we een donkere vlekken op de iris. Is het melanoma op het vaatvlies, dan ziet de persoon een troebel beeld of kan ook geen symptomen hebben. Zo kan de kanker groeien zonder dat men het heeft opgemerkt. Intraoculaire melanoma wordt vaak gezien tijdens een routine oogonderzoek wanneer men binnen in het oog kijkt.

De kans voor herstel is afhankelijk van de grootte en het type van de kankercel en waar de kanker zich in het oog bevindt:

Behandeling

Er zin behandelingen voor alle patiŽnten met intraoculaire melanoom. Soms wacht de oogarts af tot de kanker begint te  groeien voor hij de behandeling begint. Er zijn drie vormen van behandeling

1. chirurgie (uitnemen van de kanker)
  2. bestraling met hoge dosis X-stralen of hoog-energetische stralen om de kankercellen te doden
  3. photocoagulatie (om de bloedvezels te vernietigen die de tumor voeden) (laser)