Uve´tis

Een virusinfectie die huid, slijmvliezen en zenuwen kan aandoen.

We onderscheiden de Herpes Simplex Virus type I en de H.S.V.type 2. Het tweede type is seksueel overdraagbaar en veroorzaakt zelden een ontsteking in het bovenlichaam. Het type II is de meest voorkomende en is verantwoordelijk voor de bekende koortslip. Ze kan ook een ontsteking geven op het hoornvlies, wat gezichtsvermindering tot gevolg heeft. De ziekte begint aan het oppervlak van het hoornvlies. Het oog wordt rood, is ge´rriteerd en gevoelig voor licht. Deze ontsteking kan dieper in het hoornvlies (cornea) dringen en kan leiden tot chronische verzwering die moeilijk te genezen is.

HSV I tast zelden twee ogen aan en verspreiding naar andere mensen is niet waarschijnlijk. Mensen met een zwakke afweersysteem zijn gemakkelijker infecteerbaar door dit virus. Na de infectie blijft het virus in ruststadium en verblijft in de zenuwen die van de huid en of het oog afkomstig zijn. Af en toe, bijvoorbeeld tijdens een verkoudheid, kan het virus weer actief worden.

Vaak worden antivirale oogdruppels gegeven. Soms is het nodig om het hoornvlies af te schrapen om de hoeveelheid virusdeeltjes te verminderen. Het is belangrijk dat het virus zich niet vermeerdert. Indien er ernstige littekenvorming is waar de gezichtsscherpte serieus wordt benadeeld, dan kan hoornvliestransplantatie overwogen worden.